Terug naar inhoudsopgave

Het repareren blijft kern bij Boer's Schoenservice

Het herstellen van kapot gelopen schoenen blijft de kerntaak bij Leen Boer's Schoenservice in IJsselstein. Uit de hele Benelux krijgt hij wekelijks schoenen binnen van de betere merken als Timberland en Wolky's. Bij Boer worden de klachten beoordeeld en eventueel volgt reparatie. Ook voor diverse schoenenzaken en voor het schoenencentrum verricht hij reparaties.

Boer richt zich naast schoenen ook op tassen. Zo heeft hij in de hele Benelux een repair-service voor de Eastpak-tassen. Deze Amerikaanse tassen hebben levenslange garantie.

Al drie generaties lang verzorgt de familie Boer reparaties van schoenen. De huidige eigenaar, Leen Boer, gaat over twee jaar het eeuwfeest van de zaak vieren. Boer weet uitstekend een evenwicht te vinden tussen heden en verleden. Hij houdt het traditionele handwerk in stand, maar combineert dat met een vooruitstrevende moderne bedrijfsvoering.

Leen Boer is een erkend kwaliteitsreparateur en als zodanig lid van SKNS, een kwaliteitslabel van de a-merken in de Nederlandse schoenenindustrie als Van Bommel en Van Lier. Verder is Boer SES-erkend schoenhersteller en lid van het schoenmakersgilde. Om ook de jeugd een kans te geven heeft Leen een aantal jaren geholpen bij de opleidingen en was hij examinator in de schoenmakerij.

Een gedegen schoenreparateur heeft het tegenwoordig steeds moeilijker en een groeiend bedrijf zal zich ook op andere dingen moeten richten. Boer is daarom enkele jaren geleden begonnen met een repair-service.

Leen Boer heeft het antwoord op de vraag of het altijd verantwoord is schoenen te laten herstellen meteen paraat. Ook hij weet dat schoenherstellen niet goedkoop is. Maar, zegt hij, de vraag is ook of je erg aan je schoenen gehecht bent. Alles valt te repareren maar op een gegeven moment kost het inderdaad te veel. Waar die grens ligt bepaal je zelf. Wat heb je er voor over?

Stel, zegt hij, je hebt moeilijke voeten en na jaren met blaren te hebben gelopen zitten de schoenen eindelijk lekker. Dan is het zonde om de schoenen bij de eerste tekenen van slijtage bij het vuil te zetten.

Maar wat is een goede prijs? Een derde van de aanschafwaarde hanteer ik als globale richtlijn voor een goede reparatie.

En waar kan het beste hersteld worden? Bij de hakkenbar?

Leen Boer resoluut: De meeste schoenmakers bezitten helaas niet de specifieke kennis die nodig is voor de reparatie van bijvoorbeeld een bergschoen. Het gevolg is dat het vertrouwen in een succesvolle reparatie bij de klant verdwijnt. Men speelt vervolgens op safe en koopt nieuwe schoenen met opnieuw een inloopperiode als gevolg. Loop liever met je oude schoenen een goede sportwinkel binnen. Daar kennen ze de weg naar een echte schoenspecialist.

Een specialist in het herstellen let er op dat de schoen dezelfde blijft, dus herkenbaar voor de gebruiker.

Advies van Boer tot slot is duidelijk: het is beter langer te lopen op vertrouwd schoeisel.

Terug naar begin