Zomer vakantie 2006: de Provence

Dit jaar gaan we op vakantie naar de Provence in Zuid Frankrijk.

Dag 1 - Vrijdag 2 juni

We vertrekken op vrijdag 2 juni 2006. Het zou een drukke rit worden door het pinkster weekeinde. We vertrekken om 8:20 vanuit Purmerend richting Maastricht. Het verkeer zit mee en zonder files rijden we Nederland uit naar Luxemburg. We hebben lekker door kunnen rijden en naarmate we meer in het zuiden komen des te rustiger het wordt op de weg.

Rond 5 uur zijn we voorbij Dijon en wordt het tijd om een camping te zoeken. Met behulp van de 'ANWB Campinggids 1992' hebben we onze zinnen gezet op camping 'Moulin de Prissey' in Nuits-Saint-Georges. Voorbij de D115e gereden, even omkeren en de camping is snel gevonden. Voor een 14 jaar oud boek klopte de route beschrijving goed.

Camping 'Moulin de Prissey' - Nuits-Saint-Georges GPS: N 47°06.237' E004°56486'

Nadat we een stortbuitje hebben afgewacht zijn we de tent op gaan zetten. De bui hebben we heerlijk in de auto afgewacht onder het genot van een grote portie aardappel salade, die heerlijk smaakt na een dag in de auto.

Nadat de tent rechtop gezet is en het matras gevuld is, hebben we lekker een stukje rondgewandeld om daarna heerlijk in slaap te vallen.

Dag 2 - Zaterdag 3 juni

De volgende morgen zijn we om 7 uur opgestaan en kunnen we om 8 uur weer op weg. Langs de lokale bakker voor een stokbrood en 2 croissants en om half 9 zitten we weer op de snelweg richting Lyon.

Bij Lyon wordt het verkeer weer drukker, op een paar rare momenten na gaat het erg voorspoedig. Rond de middag verlaten we de snelweg en we rijden in 1 keer naar het plaatsje Gordes. Op basis van een campingboek van Alan Rogers leek dit ons wel wat. Een rondje op de camping geeft ons een goede indruk. Maar omdat de receptie pas om 4 uur open gaat hebben we nog 2 uur over.

We besluiten nog een camping te bekijken, maar nu in het nabij gelegen L'Isle sur la Sorgue. Die camping is goed te vinden, maar het is zo commercieel en vol herrie dat we besluiten naar Gordes terug te gaan. We gaan eerst even naar de Intermarché in L'Isle sur la Sorgue om boodschappen te doen, daarna rijden we terug om een campeerplek te regelen.

De camping 'Les Sources' ligt boven het mooie dorpje Gordes op een heuvel en kijkt uit over het Juvenal dal. Wij hebben een lange smalle grote plaats gekregen die we 2 uur geleden als favoriet hadden uitgezocht. Plaats 57 is dankzij de schaduw een goede rustige plek voor ons. Het opzetten van de tent is wel lastig, de tent past precies, maar het gaat steeds harder waaien. We zetten alle haringen vast, maar vertrouwen doen we het niet zo met de wind op de zijkant. Ik vervang een paar spijkers toch maar voor haringen, die zitten net wat steviger in deze soort grond.

's Avonds eten we pasta met groente-tomatensaus en het is heerlijk. Daarna lekker op tijd naar bed met de enge harde wind om ons heen, ik hou mijn hart soms vast.

Camping 'Les Sources' - Gordes GPS: N 43°55.622' E005°12.121'

Dag 3 - Zondag 4 juni

Ondanks de wind hebben we toch nog goed geslapen. 's Ochtends is er van de wind niets te merken. Net als gisteren is het schitterend weer.

We hebben gisteren 2 baguettes besteld bij de receptie waarvan we er een bewaren voor de middag en de andere 's ochtends opeten.

Vandaag proberen we onze eerste wandeling aan de hand van onze speciaal daarvoor aangeschafte wandelgids van de ANWB - 'Wandelgids Provence - Georg Henke' 2e druk uit 2005. Mijn nieuwe Garmin gps-ontvanger (Etrex legend CX) gaat mee, eens kijken of die van pas komt.

De eerste route is route nummer 5: 'de betoverende Venaissin'.

We rijden met de auto naar het nabij gelegen Vénasque. De route erheen in de auto is al erg mooi. In het dorpje parkeren we op de parkeerplaats waar dinsdags de kinderen sporten. Vol goede moed gaan we met schitterend weer op stap.

Ieder heeft zijn eigen 'back-pack' met warme kleding, eten, zonnebrand en voor elk 1,5 liter water mee. Daarnaast gaan 2 fototoestellen, onze belangrijke papieren en de gps mee. Dit vormt onze vaste uitrusting voor de komende wandelingen.

We volgen de route uit het boekje en dat gaat uitstekend. Langs een oude ruine, door een boomgaard. Maar op een gegeven moment moeten we een weg naar het dal volgen, maar die komt maar niet en komt maar niet. We hebben toch echt precies de uitleg gevolgd. Kijkend op de gps kaart zien we ook dat onze route steeds meer afwijkt van de gegeven kaart. Wanneer we naar het dal toe kunnen maken we er onze eigen route van en binnen afzienbare tijd zijn ook wij in het dal aangekomen en vinden we zelfs de omschrijving van de omgeving terug. We zijn weer terug op de route en moeten door een weiland wandelen en daarna na 30 meter linksaf langs een oud gebouw. De weide vinden we, maar geen afslag.

Na wat gezoek maken we er weer onze eigen route van en wandelen een stuk over de weg. We genieten van het uitzicht en zien bergbeklimmers bezig op een rotswand. De weg komt op een splising uit in een bocht en wij weten zeker waar we zijn. We klimmen de weg omhoog en kijken uit naar het paadje dat we niet konden vinden maar toch echt hier ook uit moet komen. Dan vinden we het paadje en gaan een onduidelijk parkeertereintje op waar de route verder zou moeten lopen. Weer geen duidelijkheid maar we staan nu wel naast de bergbeklimmers en besluiten maar naar ze toe te gaan. Pas als we ze genaderd zijn zien we dat er tussen de rotsen door een mooi pad omhoog loopt. Geen woord hierover in de route beschrijving. Nadat we boven onze lunch hebben gegeten (met 'La vache qui rit' op je stokbrood natuurlijk) komen we bij een route paal die wel in de omschrijving staat. We vervolgen onze weg en kiezen ervoor om niet via het plaatsje Le Baucet te wandelen maar de kortere route te nemen. Ook hier komt een gemis in het boekje naar voren: de korte route is aangegeven, maar in de volgende tekst is niet aangegeven waar je dan verder moet lezen om eenvoudig de kortere wandeling te vervolgen.

De wandeling heeft prachtige uitzichten en als we na een warme lange tocht de laatste klim naar Vénasque maken weten we dat we de goede keuze gemaakt hebben door de kortere route te nemen. We zijn toch wel 4 of 5 uur onderweg geweest.

Bij aankomst in het dorpje worden we opgewacht door een 10 jarig frans jongetje. Hij heeft snel door daat we engels verstaan en probeert ons in keurig engels 1 kilo kersen te verkopen. Voor het 'luttele' bedrag van €4,- zijn wij 1 kilo kersen rijker. Maar toegegeven ze zijn echt hééééérlijk, en ze zijn absoluut niet te vergelijken met die uit de Nederlandse supermarkt!

Route 5 http://www.escay.nl/gps/vakantieprovence2006/WandelRoutesProvence.gpx

Dag 4 - Maandag 5 juni

Na een dag wandelen tijd voor een rust dag. In de middag besluiten we dat we boodschappen gaan doen, maar het is wel pinksteren. Liesbeth stuurt de auto en ik stuur haar de verkeerde kant op. We rijden perongeluk weer naar Vénasque.

Het plaatsje Pernes ziet er ook wel groot uit op de kaart, ze hebben vast een Intermarché die open is. Aangekomen bij de grote Intermarché is ie dicht. Ik overtuig Liesbeth dat de Intermarché in L'Isle sur la Sorgue echt tot 20:00 open, ik had daar de vorige keer dat we er waren zoiets gelezen op een aanplakbiljet. Als we aankomen heb ik gelukkig gelijk. Tijd voor een pak nep Magnums.

Dag 5 - Dinsdag 6 juni

Er is markt in Gordes. We maken vanaf de camping een grotere wandeling. Sénanque, anwb route 7. Hoofd verbrand.

's Avonds naar Fontaine de Vaucluse, de bron bekeken. Toeristische straat, 's avonds gelukkig rustig en is alle commercie gesloten.

Route 7 http://www.escay.nl/gps/vakantieprovence2006/WandelRoutesProvence.gpx

Dag 6 - Woensdag 7 juni

Via Murs naar Apt geweest - gratis goed parkeren! Verzorgd stadje. De St.Marie kerk bezocht en wat leuke namen opgeschreven van mensen die gaan trouwen. Daarna Rousillion bezocht, moeite waard. Buiten dorp parkeren kan gratis wel stuk lopen. De E.Leclerck heeft goedkope nep Magnums: 3 voor €0.85! Petje gevonden, is toch echt nodig.

Dag 7 - Donderdag 8 juni

Anwb route 6 - Fontaine de Vaucluse. Omweg gemaakt, onduidelijk bij waterput. Helaas niks lekkers bij de bakker. Voor Saumane-de-Vaucluse Nederlanders de weg gevraagd. Liesbeth is weer super. Volhoudend tot het zware einde, ook al is ze 19 weken zwanger en is de warme buik eigenlijk te warm. Petje af!

Route 6 http://www.escay.nl/gps/vakantieprovence2006/WandelRoutesProvence.gpx

Dag 8 - Vrijdag 9 juni

Mt.Ventoux bezocht. Fris boven. Naar Orange gereden, Romeins theater bezocht, helaas in de stijgers. Via Carpentras terug, warm file, geen zin meer. Ons voornemen om Avignon nog te gaan bekijken hebben we ook al laten varen.

Mt. Ventoux

Dag 9 - Zaterdag 10 juni

Route 10 - de oker groeves. Ramp met de beschrijving. Eindelijk goede pad gevonden, afgesneden. 3.45, 1.15 pauze. Totaal 5 uur. Afgesneden. Erg mooie route!

Rustrel Okergroeves

Route 10 http://www.escay.nl/gps/vakantieprovence2006/WandelRoutesProvence.gpx

Dag 10 - Zondag 11 juni

Vandaag hebben we een rustig dagje. We wandelen in de loop van de ochtend naar Gordes op zoek naar een pin automaat om de camping morgen te kunnen betalen. Als we bij het postkantoor aankomen wordt ik in ene goed misselijk, waar het door komt weet ik niet maar prettig is het niet. Ik kan alleen de warmte de schuld geven, want warm is het zeker weer.

Na twee rondjes in het dorp vragen we aan het verkeers regel meisje op de rotonde of er een pin automaat is. Verborgen aan de achterkant va het ka teeltje vinden we nu de pin automaat. Die staat ons keurig in het nederlands te woord.

Voordat we terug wandelen is het tijd voor een welverdient gebakje. Liesbeet neemt een mooi aardbeien zand taartje en ik kies de 'flan'. De flan is een dikke stevige plak vanille pudding, die zo goed smaakt dat ik wil weten hoe je die zelf kan maken. Daar moetbik maar eens werk van maken als ik weer thuis ben.

's Middags hebben we rustig aan gedaan en zijn gaan opruimen om morgen te gaan verhuizen. Terwijl Liesbeth heerlijk op het luchtbedje ligt te slapen ben ik ons nieuwe doel aan het zoeken. Omdart we nog een paar ndelingen in de buurt van de Georges du Verdon willen maken focus ik me eerst op het plaatsje Castellane en een paar dorpjes aan een meer eromheen.

Ik bedenk me dat de email die ik gisteren las van Dirk en Anita ook interessant is en zoek uit waar zij geweest zijn. Een tip van ze is het plaatsje Malemort de Comtat. Dit plaatsje ligt 5 kilometer vanaf Venasque, waar we onze eerste wandeling gestart zijn. Hemelsbreed ligt dit plaatsje misschien 10 kilometer vanaf Gordes waar we nu staan. Ook wij hebben van die lieve louvre deurtjes bij de washokken.

De camping tip van Dirk en Anita die we gebruiken is een camping aan het Lac du Croix in het plaatsje Ste. Croix du Verdon. Zoals we zelf besloten hadden leek een plaatsje aan een meer ons leuk. Het meer dat we zelf bedacht hadden ligt oostelijk van de Gorges du Verdon en dit meer ligt westelijk van de Gorges du Verdon. Omdat Ste. Croix du Verdon dichterbij ligt laten we de kans niet liggen om hier te gaan kijken. Ook hebben we een aantal alternatieve campings rond het meer die in ons super ANWB campingboek staan. Als de camping niet bevalt proberen we de alternatieven of we rijden door naar Castellane waarboven het dorpje St Julien du Verdon ligt. Alleen is daar de gemeente camping misschien pas 15 juni open (net als Cénac in de Dordogne).

We gaan op tijd naar bed na een heerlijke net iets te warme douche.

Dag 11 - Maandag 12 juni

Slecht geslapen, de hitte werkte niet mee.

Na 9 dagen op de camping Les Sources zijn we vandaag verhuisd richting de Gorges du Verdon. Aan de hand van de tip van Dirk en Anita zijn we gaan kijken in Ste. Croix du Verdon. Toen we er bijna waren kregen we een heel mooi uitzicht op het Lac du Croix. Aan het helder blauwe meer is een 'camping municipal' Les Rouches, dit lijkt de enige camping in het dorpje aan het meer te zijn dus kan niet missen.

De 'municipal' prijs is stukken beter, we betalen nu €100,- voor 9 dagen inclusief electriciteit. Op de vorige camping waren we precies €200,- kwijt voor precies dezelfde periode.

Net voor twaalf uur bezoeken we de receptie, waar we vriendelijk en zelfs in het engels te woord worden gestaan.

We mogen een plekje uitzoeken en het wordt plaats nummer 84. Lekker in de schaduw gedurende het merendeel van de dag. Onze grote tent past net en de Twingo past ook nog op ons plekje.

Om iets na 2 uur staat alles weer op zijn plek alsof we hier al tijden verblijven. De extra nieuwe spijkers waren wel nodig, hier gaan slechts 2 haringen de grond in. Even het plaatsnummer doorgeven aan de receptie en dan een wandelingetje maken door het dorpje.

Er loopt een speciaal voetpad naar het schattige dorpje. Bijna boven heb je een schitterend uitzicht over het meer. Er zijn dan ook meerdere restaurantjes die hier ook mee adverteren. Er is een pizeria die we maar eens moeten gaan proberen de komende week. Een pizzeria is waarschijnlijk de enige plek waar je zonder moeite vegetarisch kan eten.

We komen erachter dat het dorpje echt een klein doolhofje blijkt te zijn terwijl we zoeken naar een bakkerij. We vinden geen bakker en lopen weer terug naar de camping. Navraag bij de receptie leert ons dat er geen bakker is en dat we terecht kunnen in de supermarkt net voor het dorpje.

Om wat avondeten te halen bekijken we de supermarkt. De supermarkt voorziet in alle minimale behoeften maar is een aanslag op onze portemonaie. We gaan morgen wel weer naar een giga supermarkt om meteen groot in te slaan, de nieuwe koelkast doet zijn werk namelijk uitstekend.

Camping 'Les Rouches' - Ste. Croix du Verdon GPS: N 43°45.649' E006°09.329

Dag 12 - Dinsdag 13 juni

Anwb route 31, gorges de basses. Route half afgesloten. Hondje en vrouw met gebroken voet.

Basses de Gorges

Route 31 http://www.escay.nl/gps/vakantieprovence2006/WandelRoutesProvence.gpx

Dag 13 - Woensdag 14 juni

Naar de Gorges du Verdon, Nice en Monaco. Afgezet door de ober met de cola.

Monaco

Dag 14 - Donderdag 15 juni

Anwb route 29, warm en zwaar. Boven erg mooi. Laatste wandeltocht. Eerste wandeltocht die we helemaal hebben kunnen lopen zoals de bedoeling was. Enige commentaar is dat de aangegeven routekaart niet een mooi pad beschreef zodat je niet onnodig moet dalen en stijgen.

De eerste klim De kapel

Route 29 http://www.escay.nl/gps/vakantieprovence2006/WandelRoutesProvence.gpx

Dag 15 - Vrijdag 16 juni

De hele dag gelezen. Eerste dag bewolkt.

Dag 16 - Zaterdag 17 juni

's Nachts regen en onweer. Vandaag een paar uur lichte regen. Besloten om ergens anders heen te gaan, in de buurt is weinig meer te doen. Wandelen is te zwaar geworden voor Liesbeth.

Dag 17 - Zondag 18 juni

Om 5:30 opgestaan, naar Nederland gereden. Geen files, Erg warm, hele weg ongeveer 30 graden. Verschrikkelijk tank station in Luxemburg. Om 21:30 op camping in Chaam onder Breda. In tent van Jolanda en Martijn overnacht.

Dag 18 - Maandag 19 juni

Eigen tent nog opgezet voor 2 nachten. 's Middags met Peter, Annie en Thijmen wezen fietsen naar Baarle-Nassau/Hertog. Wafels gegeten. 23.4 km gefietst.

Dag 19 - Dinsdag 20 juni

Goed geslapen, ondanks bewolking en meer wind dan gisteren is het goed weer om te gaan fietsen. Over het Bels lijntje naar Turnhout in Belgie gefietst. In turnhout heerlijk broodje gegeten. 55 km gefietst. 's Avonds met z'n allen pannekoeken wezen eten in Chaam.

Dag 20 - Woensdag 21 juni

We gaan naar huis. Na bijna 3 weken is het tijd om de boel op te gaan ruimen. Het weer is slecht, maar tussen de buien door kunnen we onze tent zo goed als droog inpakken. Om 12:30 zijn we weer in Purmerend waar we Sander treffen die gezorgd heeft dat onze huisdieren het overleeft hebben.

vakantie/2006provence.txt · Last modified: 2012/04/14 15:13 (external edit)

Recent changes RSS feed Donate Powered by PHP Valid XHTML 1.0 Valid CSS Driven by DokuWiki