Koplampen plaatsen op mijn Optima Baron

De dagen werden korter in oktober (2005) en zelfs zo kort dat ik 's morgens en 's avonds eigenlijk niet meer zonder licht naar het werk kon fietsen. Om mijn ligfiets van goed licht te voorzien ben ik uitgekomen op een mooi setje koplampen in combinatie met een goed oplaadbare accu. Mijn huis - werk afstand (Purmerend - Amsterdam Z.O.) is ongeveer 28 kilometer en dat fiets ik in ongeveer een uur, dus de accu moest zeker 2 uur mee gaan op een dag.

Na wat zoeken en recensies lezen ben ik uitgekomen op een Sigma Mirage EVO + EVO X Pro.

www.escay.nl_images_projects_ligfiets_koplampen_rimg0077_640_480.jpg

Dit pakket bestaat uit:

Mirage EVO lamp. 
  Robuuste waterdichte 5 Watt lamp + 20 lux lichtopbrengst. 
  Unifit bevestiging 22-32 mm. 
  Batterij indicator.

Mirage EVO X lamp. 
  Robuuste waterdichte 10 Watt lamp + 60 lux lichtopbrengst. 
  Unifit bevestiging 22-32 mm. 
  Batterij indicator en dimfunctie (5 Watt).

Nipack Accu. 
  De accu biedt tot 4 uur verlichtingstijd en is waterdicht. 
  De Nipack is mbv het bevestigingssysteem op de voorbouw of 
  op het frame te bevestigen, en is snel afneembaar. 
  Gewicht: 350 gram. 
  Rubberen behuizing. 
  NiMh 6V 4Ah.

Oplader voor Nipack. 
  Automatische snellader met oplaadinicator en 
  Delta U overladingsbeveiliging, temperatuurslot en stroombegrenzing.

T-bone houder
Helmhouder
Y adaptor
Verlengkabel

Het monteren

Ik had nog een strookje aluminium liggen van de bevestiging van mijn bagagedrager. Het leek me erg handig om dit te gebruiken om mijn koplampen de monteren. Wat eenvoudig buigwerk en drie gaatjes leverde al snel iets functioneels op.

www.escay.nl_images_projects_ligfiets_koplampen_rimg0078_640_480.jpg www.escay.nl_images_projects_ligfiets_koplampen_rimg0079_640_480.jpg www.escay.nl_images_projects_ligfiets_koplampen_rimg0080_640_480.jpg www.escay.nl_images_projects_ligfiets_koplampen_rimg0087_640_480.jpg www.escay.nl_images_projects_ligfiets_koplampen_rimg0088_640_480.jpg www.escay.nl_images_projects_ligfiets_koplampen_rimg0091_640_480.jpg www.escay.nl_images_projects_ligfiets_koplampen_rimg0092_640_480.jpg

Pech onderweg

Na deel 1 met de bagagedrager volgt hier deel 2: de koplamp montage breekt af. Het gebruik maken van aluminium is nu voor de tweede keer op een kleine mislukking afgelopen.

Terwijl ik onderweg was naar mijn werk en door Diemen over het spoor fietste hoorde ik iets vallen. Maar over de spoorweg rijden maakt meestal wel wat herrie. 100 Meter later realiseerde ik mij dat ik mijn koplamp miste want mijn licht was uit. Toen dacht ik: oops die lamp ligt op het spoor.

Ik ben direct omgekeerd en naar het spoor gereden, waar natuurlijk net een trein aankwam… Er stond gelukkig een Spits (krant) uitdeler aan wie ik kon vragen of hij ook wat had horen vallen. Hij keek even rond en gelukkig zag hij de koplamp op het middenstuk liggen. Het aluminium was doorgescheurd waardoor de onderste lamp was gevallen.

Het wordt tijd voor een ijzeren oplossing denk ik.

Ervaringen

Na een herfst en begin winter met de lampenset gereden te hebben kan ik het volgende erover kwijt:

De kwaliteit is dik in orde. De lampen geven goed licht, met de 20 Watt lamp zie ik genoeg om lekker hard te rijden (30 tot 40 km/u). De accu doet goed zijn werk, en de oplader volgens mij ook ;)

Het enige minpuntje dat ik kan verzinnen is dat je de lampjes aan moet doen met een knopje op het lampje, terwijl het voor mij handiger geweest was om dat op het stuur te doen. Als je de stroom eraf haalt door de kabel los te trekken gaan de lampen natuurlijk uit, maar doe je daarna de kabel er weer in dan blijven de lampjes uit en moet je ze weer aan zetten met het knopje op het lampje zelf. Voor een ligfietser is dit niet altijd even handig.

Totaal oordeel gedurende het eerste half jaar: Top product!

ligfiets/koplampen.txt · Last modified: 2012/04/14 15:13 (external edit)
 
Recent changes RSS feed Donate Powered by PHP Valid XHTML 1.0 Valid CSS Driven by DokuWiki